Friday, June 20, 2008

Biar cawangan calon presiden, kata Mukhriz

Ahli Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Mahathir mencadangkan setiap cawangan Umno yang bermesyuaratnya Julai ini, mengusulkan senarai pemimpin pilihan mereka di peringkat nasional - dari presiden, timbalan, naib-naib presiden, majlis tertinggi serta kepimpinan tertinggi Wanita, Pemuda dan Puteri.

"Dengan cara ini, seramai 3.5 juta ahli dari akar umbi akan bertanggungjawab memilih pemimpin khususnya presiden dan timbalan presiden, bukan 2,500 perwakilan yang mewakili mereka dan juga rakyat Malaysia," katanya.

Katanya, bahagian hendaklah menerima calon yang mendapat lebih 50 peratus pencalonan oleh cawangan dan perwakilan perlu akur kepada keputusan yang telah dibuat.

"Sebelum ini anggota cawangan hanya hadir dan membuat pencalonan tetapi pada akhirnya perwakilan yang menentukan siapa yang akan jadi pemimpin.

"Kebarangkalian berlaku rasuah adalah besar. Sekiranya cadangan ini diguna pakai, rasuah boleh dielakkan berikutan keputusan telah dibuat pada peringkat akar umbi,"

Benar kata Ahli Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz ini yang mana meletakkan semua ahli UNMO bertangungjawab dalam memilih Pemimpin. Ini melihatkan satu lagi cara Demokrasi yang mana keputusan yang di buat adalah daripada akar umbi yang mana semua Ahli UNMO terlibat secara langsung memilih sesiapa yang layak untuk menerajui UMNO.

Perubahan perlu dilakukan dengan segera untuk menyelamatkan UMNO. Menisfesto PRU 12 adakah sudah di laksanakan? Betapa kritikalnya sehingga Datuk Yong Teak Lee dengan begitu berani nenyatakan ingin membuat undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.Tidak ada sejarah selama 51 tahun adanya undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.

UMNO perlu mengambil tindakan drastik, merubah sesuatu demi kebaikan Agama, Bangsa dan Tanah Air.

No comments: