Tuesday, September 23, 2008

BUBARKAN SEMUA PARTI PERKAUMAN?

Bubarkan parti perkauman dan digantikan dengan Parti Pelbagai bangsa? Ini lah kata-kata Pemuda Pas Wilayah Persekutuan."Ini juga Gesaan itu sebagai susulan kenyataan Naib Presiden MCA Datuk Donald Lim Siang Chai yang dilaporkan mengingatkan masyarakat Cina tentang “bahaya” jika semua parti kaum itu berpihak kepada pembangkang dan hanya parti Melayu menjadi parti memerintah.Menurut Donald lagi, senario itu sudah pasti akan mewujudkan ketegangan dan mencetuskan suasana tidak baik kepada perniagaan dan ekonomi"

Apakah ini semua adakah ini yang kita mahu? Sedangkan kita telah buktikan bahawa Perkonsian Kuasa dengan bangsa lain. Di Malaysia ini kita adalah peribumi disini menjadi menjadi kelaziman apabila peribumi di Negara ini untuk memerintah. Contoh di Negara China bolehkah bangsa asing memerintah Negara Mereka? Apabila di sini mereka sudah mula lupa dan menjadi lebih agrasif apabila Laungan Azan sudah begitu berani "DIPERTIKAIKAN" (Terissa Kok). Sedangkan cukup dengan kebebasan Beragama di Negara ini. HAK SEORANG ISLAM JANGAN DI PERTIKAIKAN.JANGAN BERMAIN DENGAN API.

Sekarang ini pula MCA sudah berani mempersoalkan tentang Hak Hak orang-orang Melayu. Benar kata-kata Ketua Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail. Pada sebelum kemerdekaan kaum-kaum yang lain hanya menumpang Kemerdekaan Melayu. JANGANLAH JADI KACANG LUPAKAN KULIT sedarlah asal usul mu.

Jadi kedudukan orang Melayu di sini timbul daripada hakikat bahawa Negara ini Kerajaan di perintah oleh Raja-raja, jadi orang Melayu sebagai rakyat kepada Raja ada keistimewaan. Kebanyakan orang bukan Melayu seperti Tan Cheng Lock dan yang lain-lain mereka adalah rakyat British kerana Negeri Selat Tanah Jajahan British.


Oleh itu kedudukan mereka dengan orang Melayu tidak sama kerana orang Melayu adalah rakyat dan mereka ada hak-hak tertentu yang tidak ada pada orang lain, itulah permulaannya. Selepas 1957 orang bukan Melayu mula diserap sebagai warganegara………. - PROF. EMERITUS DATUK KHOO KAY KIM

Jadi begini, kedudukan orang Melayu ini bukan sesuatu yang diberikan selepas tahun 1957 tapi sudah ada sebelum itu lagi…….

Masalah sekarang ialah ramai orang bukan Melayu tidak faham latarbelakang terutama sekali generasi muda. Dia hanya tahu kata “ooh saya pun warganegara kenapa kedudukan saya lain….”

Kedudukan zaman sekarang ini mesti berasaskan perkembangan sejarah sebab itu kita kata sejarah suatu yang penting, tetapi silapnya cara sejarah itu di ajar lebih beratkan politik, padahal yang lebih elok kalau kita titik beratkan undang-undang dalam pembelajaran sejarah”

No comments: